Kärsimyksen väheneminen

Tuska ja kipu kuuluvat elämään mutta kärsimys syntyy mielessä

Kun tunnet itsesi vaikeuksien ja kipujen, onnettomuuksien ja sairauksien uhriksi, tämä väite tuntuu ehkä  kohtuuttomalta. Se on kuitenkin totta.

Useissa tieteellisissä tutkimuksissa on todettu, että omat ajatuksemme lisäävät kokemiamme epämiellyttäviä tunteita ja fyysistä kipua huomattavasti.

Harjaantumaton mieli saa elimistösi hälytystilaan esimerkiksi vain ajattelemalla jotakin mennyttä loukkausta. Muisto saa aikaan saman fysiologisen reaktion kuin tuo loukkaus silloin,  kun se tapahtui.  Kokeile muistella jotakin nöyryytystä, jonka koit lapsena tai murrosikäisenä. Tarkastele miltä tuntuu vatsassa ja hengityksessäsi – huomaa mitä kaikkea saatkaan aikaan pelkästään ajatuksillasi.

Ajattele nyt jotain henkilöä, jolle et ole antanut anteeksi. Kannat edelleen kaunaa siitä, mitä hän joskus teki tai jätti tekemättä. Sinua harmittaa jokin suhteessanne, hukatut päivät ja vuodet, tai jotain muuta vastaavaa. Huomaa hengitysrytmisi muuttuminen, puristava tunne rinnassa tai palleassa, jännittyneet leukaperät tai otsan rypistyminen. Sinä kärsit! Hetki sitten et muistanut koko asiaa, etkä kärsinyt ainakaan siitä. Näin mielesi aiheuttaa kärsimystä, kerta toisensa jälkeen.

Pelko ja vastustus lisäävät kipua

Kivun pelko ja sen vastustaminen saavat fyysisen kivun tuntumaan kovemmalta kuin lihasten ollessa rentona ja huomion kehossa ajatusten sijaan. Voit kokeilla tätä seuraavan kerran kun lyöt varpaasi kiveen – lopeta välittömästi ajattelu, sadattelu tai kiroileminen. Vie huomiosi hengitykseesi, älä yritä säädellä sitä mitenkään, totea vain, mitä tapahtuu. Pidä sitten huomiosi kipeässä varpaassa ja tunne, miten kipu muuttuu. Se ei pysy samana vaan muuttuu koko ajan. Yllätys:  kipu vaimenee nopeammin kuin tavallisesti!

Pitkäaikaisen tai kroonisen kivun kohdalla kärsimystä lisäävät ajatukset siitä, mitä menetät kivulle ja pelko siitä, ettei se koskaan lakkaa tai että se muuttuu kovemmaksi. Vaalimalla näitä ajatuksia kehosi jännittyy ja stressireaktio koventaa kipua. Kipu muuttuu kärsimykseksi.  Lopettamalla kivun ympärillä pyörivän ajattelun ja kivun vastustamisen jäljelle jää kipu. Voit kokea sen  sellaisena, kuin se kunakin hetkenä ilmenee, ilman ajattelua. Tämä muuttaa tilannetta, vaikka et ehkä sitä aluksi uskokaan.

Todellisuus vastaan ajatuksesi? 6 – 0

Kun et ajatuksillasi vastusta todellisuutta, todellisuuskaan ei aiheuta sinulle kärsimystä. Tämä hetki voi olla epämiellyttävä ja tuskallinen, mutta sinä et haaskaa voimiasi sen vastustamiseen. Todellisuus on mitä se on.  Jos sinun vallassasi on sen muuttaminen,  muuta se.  Muussa tapauksessa hyväksy se, mille et juuri nyt voi mitään. Kun lopetat jurnuttavat ja väkivaltaiset ajatuksesi, olosi paranee heti.

MIndfulness auttaa sinua tulemaan tietoiseksi siitä, miten itse lisäät kärsimystä ja tuhlaat arvokasta energiaasi todellisuuden vastustamiseen. Tuska ja kipu eivät mindfulnessin avulla poistu elämästäsi, mutta kärsimykseen voit vaikuttaa kun harjaannutat mieltäsi.