Stressinhallinta

Stressi on hiljainen tappaja, joka alkaa mielessäsi, ei ympäröivässä todellisuudessa – miten?

Ahdistavat ajatukset, rahahuolet, riita puolison kanssa, huoli lapsista tai muista läheisistä, kiire töissä, huoli työpaikan säilymisestä, työttömyys, mikä tahansa onkaan stressin syy, se todennäköisesti saa alkunsa mielestäsi.

Pienet epäilykset, vaivihkaiset merkit olosuhteiden muuttumisesta, työkiireet tai työpaikan menetys, talousuutiset, mikä milloinkin,  laukaisee päässäsi ajatusmyllyn. Voi olla, että se yltyy niin massiiviseksi huolehtimisen, hätäilyn ja suremisen vyöryksi, että se muuttuu jatkuvaksi.  Se häiritsee untasi, et tunne voivasi rentoutua koskaan, et enää nauti asioista kuten ennen. Voi olla, että olet jo niin tottunut siihen, että et edes huomaa olevasi kroonisesti stressaantunut.

Keho  vaarassa

Stressi ei todellakaan pysy päässäsi, vaan vaikuttaa koko kehoon, joka alkaa toimia epänormaalisti ja rappeutua ennenaikaisesti. Tämä johtaa siihen, että elimistön eri osien toiminta häiriintyy (immuunipuolustusjärjestelmä, ruoansulatus, ravinnon imeytyminen, hapensaanti jne.) ja aiheuttaa lopulta jonkin vakavan sairauden.

Stressi joko suoranaisesti aiheuttaa tai on osallisena yli 90 prosentissa kaikista sairauksista. Yleisimmät stressiperäiset terveysongelmat ovat sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, astma, reuma ja muut autoimmuunisairaudet, masennus  ja ruoansulatusongelmat.

Tutkijat ovat viime vuosina löytäneet todisteita myös siitä, että nopeasti yleistyvät erilaiset syövät aiheutuvat kehon immuunipuolustusjärjestelmän heikkenemisestä stressin takia. Syöpäsoluja syntyy jokaisen kehossa jatkuvasti, mutta normaalisti toimiva immuunipuolustusjärjestelmä ehkäisee niiden leviämisen.

Miksi näin käy?

Pakonomainen, jatkuva ajattelu, menneisyyden katuminen, tulevaisuuden pelko – laukaisijanaan miljoonat ärsykkeet, melu, kiire ja kilpailu aiheuttavat elimistössä hätäreaktion. 

Vaikka todellisia ulkoisia uhkia henkiinjäämiselle ei juurikaan ole, automaattinen 24/7 turvavalvojamme (mantelitumake, amygdala) tulkitsee edellä mainitut sisäiset prosessit uhkaksi, joka vaatii kehon saattamista puolustusvalmiuteen. Silloin käynnistyy taistele – pakene – jähmety – reaktio.  Jos se toistuu usein ja jää päälle, et välttämättä lainkaan huomaa sitä.

Mitä parempia henkiinjääjiä esivanhempasi olivat, sitä huonommat mahdollisuudet sinulla on pysyä terveenä – ellet harjoita mieltäsi

Automaattiset henkiinjäämisreaktiomme ovat kääntyneet meitä vastaan. Ne rappeuttavat terveytemme. jos emme opi säätelemään niitä tietoisesti. Juuri se, että nuo reaktiot ovat automaattisia, tekee niiden säätelyn hankalaksi.

Puolustautumisreaktiossa keho saa voimansa stressihormoneista (mm. kortisoli). Nämä aineet ovat  voimakkaita, ja ne on tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön. Jos taistele-pakene-jähmety – valmius on jatkuvasti päällä, keho rappeutuu nopeasti. Sitä ei voi estää liikunnalla, ruokavaliolla, lisäravinteilla tai tahdonvoimalla.

Ainoa tapa estää tämä krooninen stressitila on harjoittaa omaa mieltään niin, että henkiinjäämisreaktio ei laukea silloin, kun uhka on vain päässämme eli ajattelemme jotakin sellaista, joka saa meidät pelkäämään ja puolustautumaan.

Ensimmäinen askel terveyteen ja tasapainoon on tietoiseksi tuleminen. Mindfulness on tähän erinomainen keino.