Suhde itseesi ja suhde toisiin ihmisiin

Myötätunto lisää onnellisuutta ja parantaa ihmissuhteita

Tutkimusten mukaan mindfulness lisää myötätuntoa itseä ja toisia kohtaan. Pelkästään se, että tulet tietoiseksi ajatuksistasi, tunteistasi ja tuntemuksistasi ja kohtaat ne arvostelematta, parantaa itsetuntemusta ja myötätuntoa itseä kohtaan.

On hyvin yleistä, että kohtelemme itseämme julmemmin kuin ketään muuta. Syyttelemme ja sätimme itseämme mielessämme. Vaadimme itseltämme käytännössä mahdottomia asioita. Vastoinkäymisten sattuessa emme suinkaan lohduta itseämme, vaan pidämme vastoinkäymisen syynä sitä, että olemme tyhmiä, osaamattomia tai muuten vain huonoja.

Tee ajatuskoe: oleta että olet juuri pitänyt esitelmän ja esimiehesi tulee kertomaan sinulle että hän piti erityisesti viidestä kohdasta esitelmässäsi ja siitä  tavasta, jolla ne esitit. Sitten hän mainitsee yhden kohdan, josta hän ei pitänyt. Mikähän tästä nousee mieleesi illalla kun menet nukkumaan?

Annat toisille samaa kuin itsellesi

Mitä annat itsellesi, annat todellisuudessa myös toisille. Et voi antaa mitään sellaista, mitä sinulla ei ole. Vaikka mielistelisit ihmisiä etkä uskaltaisi pitää puoliasi, syvällä sisimmässäsi et tunne myötätuntoa ketään kohtaan, ellet tunne sitä itseäsi kohtaan.

Läsnäolo on tärkeintä ihmissuhteissa

Kaikissa, mutta erityisesti läheisissä ihmissuhteissa tulee selvästi esille se, olemmeko läsnä toisillemme.

Kuinka usein sinulle käy niin, että toisen puhe menee ohi korviesi? Tai koetko usein, että toinen ei yhtään kuuntele, mitä sinulla on sanottavana?  Istutteko kumppanisi kanssa ravintolassa älypuhelimianne näpelöiden? Oletko lastesi kanssa leikkipuistossa, mutta huomiosi on facebookissa tai sähköposteissa? Havahdut olemaan paikalla silloin kun mieleesi tulee ottaa valokuva.

Ilman laitteitakin mielesi on usein  aivan muualla kuin kehosi. Kun olet työpaikalla, mielesi onkin kotona ja päinvastoin. Kun olet vapaa-ajalla virkistäytymässä, mielesi askaroi työssä ja päinvastoin.

Läsnäolon voima

Läsnäolo on arvokkainta, mitä voit antaa toiselle ihmiselle. Jokainen meistä, erityisesti pieni lapsi,  vaistoaa välittömästi läsnäolon puutteen. Yhteyttä ihmisten välille ei synny, elleivät he ole läsnä tässä ja nyt – ei synny kohtaamista eikä luottamusta.

Mindfulness lisää itsetuntemusta ja myötätuntoa itseä ja toisia kohtaan.  Sen avulla opit olemaan tietoisesti enemmän läsnä ihmissuhteissasi ja kaikissa kohtaamisissasi. Tällä tavalla mindfulnessin harjoittaminen parantaa automaattisesti ihmissuhteittesi laatua.

Sinun ei tarvitse yrittää mitään, ei opetella mitään temppuja eikä järjestää mitään ihmeellistä. Kun olet läsnä, olet aito ja luonnollinen. Muu seuraa itsestään.

Kun opit päästämään irti ajattelevasta, hallitsemishaluisesta ja arvostelevasta mielestäsi, kohtaat kaikki tilanteet avoimesti ja aidosti. Kun opit päästämään irti peloistasi, selviydyt luonnollisesti, tuli mitä tuli. Mielesi on ihmissuhteissakin onnistumisen avain!